Zuiderzeepad, 13e etappe: Enkhuizen – Den Oever (47 km)
De een na laatste etappe, maar voorlopig laatste etappe, van het Zuiderzeepad. Dat moet ik even uitleggen. De laatste etappe loopt van Den Oever naar Zurich over de Afsluitdijk. Maar die is vanwege onderhoudswerkzaamheden tot 2023 gesloten voor fietsers en wandelaars. Vandaar dus voorlopig de laatste etappe. Heb me zelf voorgenomen op de dag dat de Afsluitdijk weer (feestelijk?) geopend wordt de laatste etappe te gaan lopen.
Irma hersteld nog van haar knieoperatie dus die hoeft vandaag niet te werken, dus ik hoef wat minder op de tijd te letten. Ik start vandaag lekker vroeg en stap al om 8:16 uur in Den Oever op de bus naar Hoorn.
Ik heb mazzel, de trein naar Enkhuizen staat er nog. Als ik aan kom lopen blaast de conductrice net op haar fluitje en de deuren sluiten. Ik trek haar aandacht en trek een sprintje om samen met haar in te stappen.
Enkhuizen is een prachtig authentiek havenstadje, en lijkt wel een beetje op Sneek. De route loopt over een fietspad op de kruin van de dijk.
In Oosterdijk staat op een informatiebord te lezen dat vanwege het verbreden van de weg talloze huizen gesloopt zijn, bij een boerderij die er nog staat is het voorhuis halverwege ‘doorgesneden’. Een gek gezicht. Lang leve de vooruitgang. Hadden ze die nieuwe weg niet gewoon achter het dorpje kunnen aanleggen ?
Tussen Andijk en Medemblik loopt de route door een prachtig recreatiegebied, kleine strandjes en mooie natuur. Op één van de stranden is een kitesurf evenement. Ook wemelt het op het IJsselmeer van de zeilen vanwege de ‘Open Dutch Sailing Championships’. De jachthavens liggen vol met zeilboten en het is gezellig druk.
Na Medemblik begint één van de saaiste wandeltrajecten sinds jaren. De Afsluitdijk oversteken is in vergelijking hiermee spannend te noemen. 13 Km rechte weg met slechts hier en daar een boerderij voor wat afleiding.
Maar dan eindelijk verschijnt er iets opvallends aan de horizon. Vier enorme palen. Als ik dichterbij kom blijken die van een enorm drijvend platform te zijn waarop druk met allerlei heftrucks, verrekijkers en hijskranen gewerkt wordt. Gezien de kentekens van de auto’s waarschijnlijk van een Zweedse rederij.
Het platform ligt in de haven nabij een gigantische werf waar een soort van rondvaartboten/veerboten worden gemaakt. Er liggen al een stuk of zeven van die boten te wachten op hun nieuwe eigenaar. Modern ogende boten waar makkelijk 500 personen op passen. Ik kijk m’n ogen uit.
Dan nog een paar km rechte weg en dan de bossen in. De laatste km’ers lopen door een lekker koel bos, heerlijk. Met 47 km op de teller een lange en vermoeiende dag, maar wel bevredigend.
Hiermee komt een eind aan het Zuiderzeepad. Nu me bezinnen op een nieuwe route. Zit te denken aan het ‘Groot Friesland pad’ wat van Egmond aan Zee naar Duitsland loopt, dus van west naar oost zeg maar.